Dragan Nikčević: Otroci človeštva, distopija za današnji čas

»Svet je propadel. Le še Britanija koraka naprej.« Da je temu tako, skrbijo militariziran varnostni aparat, množična deportacijska taborišča in žrtvovanje svobode v imenu varnosti, znotraj družbe, v kateri je nasilje postalo stvar vsakdanjika.

Otroci človeštva (Children of Men, Alfonso Cuarón, 2006) je filmski portret distopične družbe za današnji čas. Fašistoidne politike, ki jih režiser niza iz kadra v kader, so na prvi pogled paradoksalno multikulturalne. Priča smo ničti stopnji fašizma. To ni zgodovinski fašizem dvajsetih in tridesetih let dvajsetega stoletja, niti ne gre za rafiniran nacionalizem, s katerim današnji populisti načenjajo ustaljeni politični red. Fašistoidnost Velike Britanije, skozi katero se prebijajo naši protagonisti, ne izključuje po krvi, niti po kulturi, ampak po državljanstvu. Takšna univerzalizirajoča in politično korektna avtoritarnost je bistvo današnjega časa, v katerem lahko humanitarne vrednote brez težav soobstajajo s postavljanjem žice na mejah ter zaostrovanjem varnostnih in azilnih politik.

Vzemimo film kot opozorilo, kaj se z družbo že dogaja. Hkrati pa to sporočilo ni moralistično ali podano skozi optiko herojskega disidenta, temveč je režiser našel prostor zanj v ozadju nekaterih izmed najdaljših in tehnično najkompleksnejših kadrov zadnjih let. Kot je v komentarju k DVD izdaji izpostavil poznani perverzni ljubitelj filma, ospredje filma služi kot spremljava ozadju in ne obratno.

Dragan Nikčević je član programskega odbora Inštituta za delavske študije. V prostem času navdušenec nad sodobno znanstveno fantastiko.

Comments are closed.