John Berger (5.11.1926 – 2.1.2017)

John Berger (5.11.1926 – 2.1.2017)

John Berger, rojen 5. novembra 1926 in umrl 2. januarja 2017, po izobrazbi slikar, vendar bolj poznan kot publicist, novinar, dramatik, esejist, pesnik, režiser in umetnostni kritik.

Njegovo najodmevnejše delo je knjiga »Načini gledanja« (Ways of Seeing, 1972), ki je temeljila na televizijskih oddajah, katere je napravil v sodelovanju z BBC. Največ se je ukvarjal z vizualno kulturo, pri čemer je razmišljal o politični funkciji podob. Bil je marksist, čigar delo so zaznamovali tudi vzponi in padci internacionalne levice. Obravnaval je tudi številne druge tematike in z eruditskim znanjem pisal o neenakosti in nepravičnosti ter prevpraševal kapitalizem in obstoječa družbena razmerja. Pisal je tudi leposlovje, za katero je prejel mnogo nagrad, med drugim tudi prestižno Bookerjevo nagrado. Njegova zadnja knjiga »Landscapes: John Berger on Art« je izšla leta 2016 pri založbi Verso

Reklame imajo velikanski vpliv in so zelo pomemben politični fenomen. Tako kot je njihova ponudba ozka, so njihove reference široke. Ne priznavajo ničesar drugega razen kupne moči. Vse druge človeške sposobnosti ali potrebe so podrejene tej moči. Vsi upi so zbrani na kupu, poenoteni, poenostavljeni, tako da postanejo močna, a nedoločna, magična, a ponovljiva obljuba, ki jo ponuja vsak nakup. V kulturi kapitalizma si ni več mogoče zamisliti nobene druge vrste upa, zadovoljstva ali užitka.

Reklame so življenje te kulture – kapitalizem brez reklam ne bi mogel obstati – in obenem njene sanje.

Kapitalizem se ohranja tako, da prisili večino, ki jo izkorišča, da definira svoje interese kakor je le mogoče ozko. Nekdaj se je to dosegalo z velikim pomanjkanjem. V razvitih državah se to danes dosega z vsiljevanjem lažnih meril, kaj je zaželeno in kaj ni.
John Berger, Ways of Seeing, 1972

Comments are closed.